Årsredovisning 2019

Styrelsen är glad att kunna presentera 2019 års årsredovisning, här i korta drag.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret

Under 2019 har bostadsrättsföreningen gjort sitt första verksamhetsår efter färdigställandet av fastigheten. Byggnaden färdigställdes i december 2018 och därefter avräknades fastighetsköpet med byggherren Skanska per den 1 mars 2019.

Föreningens ekonomi är att anse som god med ett högt kassaflöde och stora möjligheter att vidareutveckla fastigheten och bringa mervärde till dess medlemmar.

En underhållsplan är under uppförande med hjälp av Sustend Byggkonsult för att hjälpa föreningen att planera och strukturera förvaltningen. Underhållsplanen kommer att sträcka sig fram till år 2070 och kommer att följas upp och uppdateras årligen.

Under 2020 har föreningen valt att refinansiera ett förfallet lån hos en annan bank för att få ner räntekostnaderna. Styrelsen räknar med att räntesänkningen kommer innebära en besparing om ca 170 tkr per år i räntekostnader.

Ekonomi

Årets resultaträkning återspeglar 10 månaders aktivitet, då perioden fram till den 1 mars 2019 har avräknats mot Skanska. Föreningen bedöms ha god ekonomi och bra förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling med hjälp av ett starkt kassaflöde.

Under 2019 ökade de likvida medlem med nästan 4 mkr, vilket gav föreningen en kassa om ca 7,4 mkr vid årets slut. Styrelsen har med dessa medel gjort vissa mindre investeringar i föreningens trivsel och förvaltning, men har som högsta prioritet att göra tillkommande amorteringar för att få ner de långsiktiga räntekostnaderna. Inga tillkommande amorteringar har dock gjorts under 2019, däremot under 2020 (mer om detta nedan).

Föreningens externa lån har minskat med över 200 mkr från föregående år, vilket beror på att byggnaden ej var färdigställd per den 31 december 2018, och därmed var ej heller medlemsinsatser inbetalda.

Ekonomiskt läge 2020

Intäkterna är mycket goda och styrelsen har förutom den löpande amorteringen låtit göra en väsentig extraamortering om 7,1 msek. Då föreningens marginaler är goda kommer den löpande amorteringstakten att höjas upp och fortsatt vara en prioritering för kommande år.

Per den 1 maj 2020 finns 8,8 msek i föreningens kassa. Av detta har 7,1 msek kronor använts till extraamortering (gjordes 17 juni 2020) vilket lämnar cirka 1,7 msek i  kassan. De långfristiga skulderna uppgår före extraamorteringen till 194 msek, efter amorteringen uppgår de till 186,9 msek.

Föreningens belåningsgrad uppgår till 14 400 kr/kvm vilket är en normal och även bra nivå för en bostadsrättsfärening med en nyproducerad fastighet. Anledningen att belåningen är högre i nya förening och lägre i äldre är att äldre bostadsrättsföreningar har haft längre tid på sig att amortera sina lån. I takt med att föreningen gör amorteringar blir även belåningsgraden lägre.

Detta är ett viktigt nyckeltal som du enkelt kan räkna fram själv genom att utgå från föreningens långfristiga skulder 186 900 000 kr och delar summan med totalt antal kvadratmeter bostadsarea 12 973 (11 524 kvm + 1 449 kvm) = 14 400 kr/kvm.

• Antal medlemmar vid 2019 års slut uppgick till 390 stycken
  • Rörelseintäkter ca. 11,1 msek
  • Rörelsekostnader ca. 8,3 msk varav 5,4 msek avser avskrivningar

Observera att avskrivningar inte är att se som en "faktisk kostnad" då det inte är några medel som betalas ut.  Avskrivning är ett sätt att fördela kostnader för en tillgång som kommer att nyttjas i flera år över tid. I bostadsrättsföreningar är byggnaden en sådan tillgång som skall skrivas av.

Vill ni läsa mer om hur avskrivningar fungerar kan ni göra det hos bland annat borättupplysningen som sammanfattar avskrivningar i en bostadsrättsförening som: "ur styrelsens perspektiv är avskrivningarna att betrakta som en slags intäkt, ett överskott som fyller på kassan (likviditeten) och förstärker föreningens ekonomiska handlings-utrymme.  Avskrivning = kassapåfyllning."

• Finansiella poster 2,6 msek (räntekostnader). Efter stora extraamorteringar och omfinansiering av lån kommer denna siffra bli lägre 2020.
  • 2019 års resultat är även efter stora avskrivningar positivt

​Styrelsen arbetar aktivt med föreningens lån och låter omfinansiera dessa vid behov.

Vänliga hälsningar, Styrelsen