Försäkringsärenden

I samband med att en skada inträffar kan det vara bra att tänka på nedan.

Observera att samtliga boenden måste teckna en egen hemförsäkring. Information nedan gäller händelser som täcks av bostadsrättstillägget. Föreningens försäkringsnummer är 25-1384484 och behöver anges vid kontakt med försäkringsbolaget.

Se även bifogat dokument längre ner med information om hur anmälan skall göras. 

  • När skadan upptäcks, försök dokumentera skadeorsaken genom att t ex ta ett foto på den läckande kopplingen eller notera vad ni ser. Det kan ha av stor betydelse i ett senare läge, särskilt om det finns anledning att tro att någon – t ex en entreprenör eller en bostadsrättshavare – kan ha orsakat skadan genom vårdslöshet eller försumlighet. Men försök att undvika sådana diskussioner just då och just där. Kom istället överens med medlemmen att både föreningen och han ska tillsammans hantera skadan genom de försäkringar som finns tecknade.
     
  • Ha alltid försäkringsbrevet/certifikatet till hands när ni anmäler skadan till försäkringsbolaget. Där framgår ert försäkringsnummer, vilket gör att handläggaren på försäkringsbolaget lättare hittar er i sina system.
     
  • Notera gärna skadenummer och/eller namnet på handläggaren för ert ärende redan vid första kontakten – det gör det lättare att få kontakt om ni senare behöver ställa frågor eller komplettera er skadeanmälan.
     
  • Om ni har tecknat en gemensam tilläggsförsäkring för medlemmarnas underhållsansvar, påpeka detta för handläggaren så minskar risken att detta missas.
     
  • Be handläggaren om en besiktningsrapport, om besiktning har skett.
     
  • Föreningen kommer med stor sannolikhet att stå som beställare av reparationsarbetet. Om föreningen har någon entreprenör man har stort förtroende för, fråga handläggaren om ni kan anlita denne för reparationen.
     
  • Om ni eller någon av medlemmarna vill ha någon förändring utförd i samband med återställandet, t ex att en medlem vill ha laminatgolv istället för ny linoliummatta, var tydlig med att den fördyring detta kan medföra inte kommer att ersättas genom försäkringen utan blir en kostnad för den som vill ha ändringen/tillägget utfört. Be också entreprenören beräkna hur stor en sådan merkostnad är och helst, separatfakturera detta.
     
  • När ni fått ersättning från fastighetsförsäkringen, kolla att handläggaren även tagit hänsyn till er gemensamma tilläggsförsäkring, om ni har en sådan. Om inte, gå vidare med de delkostnader som belöper på de inblandade medlemmarnas underhållsansvar genom att kräva ersättning från dem. De kan då i sin tur få hjälp från sina respektive hemförsäkringar, om de har tilläggsförsäkring den vägen.